خطر دمانس عروقی در افراد مبتلا به دیابت و نجات یافتگان از سکته‌ی مغزی بیشتر است

در این بیماری که دومین بیماری شایع زوال عقل پس از آلزایمر است حافظه‌ی فرد کاهش می‌یابد و فرد با مشکلاتی در تفکر و تکلم مواجه می‌گردد. دمانس عروقی نوعی زوال عقل است که بر افراد به روشهای مختلفی تأثیر می گذارد و علایم آن بطور ناگهانی پس از سکته یا بتدریج پس از ابتلا به یک بیماری  ظاهر می‌شود.

علایم این بیماری زمانی ظاهر می‌گردد که مغز به دلیل مشکلاتی در تأمین خون تخریب می‌شود، این مشکلات می‌تواند باریک شدن عروق خونی داخل مغز یا سکته‌ی مغزی باشد که سبب قطع جریان خون به مغز می‌شود که معمولاً نتیجه‌ی تشکیل یک لخته‌ی خون در ناحیه ای از مغز است.

درحالیکه همه‌ی افرادی که سکته را تجربه می‌کنند، به دمانس عروقی مبتلا نمی‌شوند، جامعه‌ی آلزایمر انگلیس می گوید: یک نفر از هر پنج فردی که یک بار سکته را تجربه کرده است به دمانس یا زوال عقل در طی شش ماه پس از سکته‌ی مغزی مبتلا می‌شود.

 دمانس عروقی می‌تواند توسط یک سری سکته‌های کوچک که سبب تخریب مغز می‌شوند، ایجاد گردد، دمانس عروقی غالباً بدون علامت و یا با علایمی موقت همراه است.

سلولهای مغزی برای عملکرد صحیح خود، نیاز به جریان ثابتی از خون دارند اما اگر سیستم عروقی در مغز دچار آسیب شود و نتواند این جریان ثابت خون را به سلولهای مغزی برساند، سلولهای مغزی آسیب دیده و درنهایت می‌میرند.

حدود یک نفر از هر ده نفر مبتلا به این بیماری، به زوال عقل مخلوط مبتلا هستند که ناشی از ابتلا فرد به آلزایمر و دمانس عروقی است.

شایع‌‌ترین نشانه‌های زوال شناختی در مراحل اولیه‌ی دمانس عروقی، مشکلاتی در رابطه‌ با برنامه‌ریزی یا سازماندهی، اتخاذ تصمیم، حل مسئله، مشکلاتی در دنبال کردن یک مجموعه از مراحل، کاهش سرعت اندیشیدن، مشکلات تمرکز یا دوره‌هایی از سر درگمی و فراموشی ناگهانی است.

افرادی که در مراحل اولیه‌ی دمانس عروقی هستند همچنین ممکن است با مشکلات حافظه، تکلم و توانایی درک صحیح اشیاء مواجه باشند، تغییرات خلق و خو نیز می‌تواند از نشانه‌های کلیدی ابتلا به دمانس عروقی باشد. برخی از افراد نوسانات خلقی را تجربه می کنند بطوریکه به سرعت ناراضی یا گریان می شوند، افسردگی و اضطراب در میان این افراد غیرمعمول نیست، با این حال علایم بیماری به آسیب وارده به مناطق مختلف مغزی، بستگی داشته و متفاوت است و می تواند شامل مشکلاتی در تکلم، ضعف و یا عدم توانایی در حرکت اندامها یا مشکلات بینایی باشد. از دست دادن کنترل مثانه نیز می تواند در برخی افراد مبتلا به این بیماری رخ دهد.

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به دمانس عروقی هستند؟

انجمن آلزایمر انگلستان می گوید: سن قویترین عامل خطر برای دمانس عروقی است، خطر ابتلا به این بیماری به ازا هر 5 سال افزایش سن از 65 سال، تقریبا دو برابر افزایش می یابد و مردان در معرض خطر بالاتری نسبت به زنان هستند. خطر ابتلا به دمانس عروقی در افرادی که سکته ی مغزی را تجربه کرده اند یا به دیابت یا بیماری قلبی مبتلا هستند، دو برابر بیشتر است اما بیماریهایی مانند افسردگی یا آپنه ی انسدادی خواب می تواند خطر ابتلا به دمانس عروقی را افزایش دهد.

شواهد خوبی وجود دارد که نشان می دهد فعال نگه داشتن مغز در طول زندگی، خطر زوال عقل را کاهش می دهد.

محققان همچنین تصور می کنند فاکتورهای ژنتیکی در ابتلا افراد به دمانس عروقی نقش دارند، برای مثال افرادی با سابقه ی سکته ی مغزی، بیماری قلبی و دیابت، بیشتر در معرض خطر ابتلا به دمانس عروقی هستند.

افرادی که نگران ابتلا خود یا نزدیکانشان به زوال عقل هستند، بهتر است با پزشک خانواده ی خود مشورت کنند، تشخیص زودهنگام این بیماری می تواند دسترسی به درمان را امکان پذیر کند، تغییرات شیوه ی زندگی نیز می تواند پیشرفت بیماری را کند نماید.

منبع:

http://www.express.co.uk/life-style/health/745599/what-is-vascular-dementia